dilluns, 27 de juliol del 2009

MOCIÓ PER UN TRANSPORT SOSTENIBLE A LA RIBERA I LA PRESERVACIÓ DEL TERRITORI D’ALGEMESÍ


El passat dia 13 va ser publicat al BOE l'anunci d'informació pública del projecte, estudi d'impacte ambiental i estudi d'integració paisatgística del projecte anomenat: "Variant d'Alzira i nou accés a Carcaixent". Aquest projecte sembla que forma part d’un projecte més ambiciós de fer tres noves autovies a la Ribera: la circumval•lació de València per Benifaió, l'autovia de l'Alcúdia-Alzira-Sueca i l’autovia de Vilella-Barraca-Valldigna, que passa entre Alzira i Carcaixent.

Les conseqüències que tindrà per a la comarca, i sobretot per a Alzira, Carcaixent i Algemesí, seran clarament negatives ja que potenciar més el trànsit d'automòbils augmentarà els accidents, el soroll i la contaminació, amb més emissions de CO2 (principal gas responsable de l'efecte hivernacle) i major escalfament global, un greu problema que ens durà ones de calor, sequeres, increment d'incendis, desgel dels pols, elevació del mar, inundacions de platges i terres baixes, salinització dels aqüífers costaners, augment de plagues, extinció d'espècies, etc. etc.

El conjunt del projecte suposarà la destrucció directa de centenars de fanecades de les nostres terres d'horta, que són de les més fèrtils d'Europa.

Aquestes autovies no corresponen a cap Pla comarcal, raonat i aprovat pels representants dels nostres municipis, amb el necessari consens social, sinó que són projectes externs, proposats i dissenyats per unes altres instàncies amb uns altres interessos.

L'autovia de l'Alcúdia-Algemesí-Sueca en bona part del seu traçat anirà molt a prop de l'A-7, una autopista infrautilitzada el 90% del temps, la qual cosa sembla un complet disbarat pel malbaratament de recursos públics i la gran destrossa ambiental, a més d’afectar a cursos d’aigua de la nostra comarca com el Xúquer i el Magre, i se situa al costat mateix del Parc de l’Albufera.

L'impacte ambiental i paisatgístic serà massa gran, especialment en el tram de 560 metres que anirà alçat molts metres sobre el nivell dels camps que travessa. Afectarà greument algunes zones protegides, com el LIC ES5232007 del curs medi baix del Xúquer i l'espai 92A0-5330, protegit per la Directiva Europea d'Hàbitats. I per finalitzar, també entrarà en contradicció amb el condicionament previst del Xúquer i el seu entorn per reduir l'efecte de les inundacions i recuperar l'ecosistema fluvial.

Aquests projectes segueixen fomentant el desplaçament massiu en automòbils, un model de transport tan caduc i insostenible com el d'un urbanisme sense límits que les pròpies constructores, amb la complicitat de bancs i administracions, ens ha portat a una crisi econòmica sense precedents.

La zona està ja més que saturada d’infrastructures, amb RENFE, AVE, CV-41, CV-50, CV-550, CV-570, CV571, AP7-AUMAR, i per tant no sembla gens raonable afegir-ne més.

Les tres autovies tindran un greu impacte ambiental, paisatgístic i suposaran la destrucció directa d'unes 2000 fanecades de les terres més fèrtils d'Europa, el que és injustificat i inacceptable.

El seu cost serà de centenars de milions d'euros (més de 30.000 milions de pts.), diners públics que serviran per augmentar els beneficis de les grans constructores però que a penes crearan llocs de treball perquè aquestes grans obres es fan amb molta maquinària pesada i pocs obrers.

En definitiva i per concloure, Algemesí i el nostre terme ens trobarem per tant rodejats d’aquest despropòsit de ciment, agreujant de forma molt significativa el perill d’avingudes i l’evacuació de les aigües, i es per aixó que es proposen els següents


ACORDS

PRIMER: Demanar a la Direcció General d’Obres Públiques, de la Conselleria d’Infrastructures i Transport la màxima informació i de forma global sobre els projectes que es pensen dur a terme i que afecten a la nostra comarca i a Algemesí en particular.

SEGÓN: Potenciar la mobilitat de proximitat, l'anar a peu i en bici en les distàncies curtes i el tren i l'autobús en les llargues. Amb menys milions dels aquí pressupostats podem fer una bona xarxa de camins rurals, carrils bici i vies verdes que connecten tots els nostres pobles a peu i en bici.

TERCER: Augmentar la freqüència i reduir el temps dels viatges en Metro i RENFE, completant la xarxa ferroviària amb els trams Castelló de la Ribera-Pobla Llarga, i el desdoblament del Metro.

QUART: Instar a la Mancomunitat a estudiar la creació de noves línies d’autobusos per a connectar tots els municipis de la comarca i la possibilitat de crear una empresa pública que puga asumir la seva realització.

QUINT: Establir la gratuïtat de l'A-7, que de ben segur ja a cobert les seves expetatives de rentabilitat.

SISÉ: Demanar a la Conselleria d’infrastructures la millora de les carreteres locals i comarcals, traure-les fora dels cascs urbans per on encara passen (Carlet, l’Alcúdia,..) amb circumval•lacions senzilles, buscant el mínim d'impacte agrícola i ambiental i aprofitar l'actual CV-50 per connectar els municipis riberencs de l'interior i els de la costa.

SETÉ: Consultar i consensuar amb les institucions i associacions de la comarca qualsevol projecte d'importància que vullga fer-se a la Ribera, redactant primer un Pla comarcal al respecte.

HUITÉ: Demanar a la Conselleria d’Infrastructures i Transport una MORATORIA fins que disposem d’un coneixement exhaustiu del projecte i les seus futurs plans.


Algemesí a 19 de juliol de 2009

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada